07.02.2019

ALKOHOL A CVIČENIE

Piatok! Hurá, môžeme ísť na párty. Koľkí z vás si túto frázu hovoria týždeň, čo týždeň? Zábava k životu rozhodne patrí. V zdravom množstve si dokonca môžeme aj vypiť. Za primerané množstvo alkoholu je považované pitie 2 pív denne. Musíme si však uvedomiť, že alkohol a jeho častá a najmä nadmerná konzumácia ľudskému organizmu škodí. Kulturistika je šport, kde sa následky pitia alkoholu pod celkovú výkonnosť a formu podpíšu najvýraznejšie. V dnešnom článku si povieme, prečo je alkohol pre športovcov nevhodný.

Množstvo najmä mladých ľudí dnes túži po veľkých svaloch. Často práve týchto mladých ľudí je vidieť víkend čo víkend na spoločenských akciách značne podgurážených a výsledky takýchto „záťahov“ s obľubou zdieľajú a sociálnych sieťach. Skutoční šampióni však makajú v posilňovniach a dodržiavajú prísny režim, pretože toto je jediná cesta ako dosiahnuť maximum. Prečo je alkohol vo vysokých množstvách zlý? Nevýhody nadmerného požívania alkoholu súvisia najmä s negatívnym ovplyvňovaním výkonnosti, fyzického stavu svalovej hmoty, hladín hormónov a obmedzených schopností tráviaceho ústrojenstva.

pastedGraphic.png

Alkohol obsahuje prázdne kalórie

Je známe, že alkohol nemá žiadne živiny, no aj napriek tomu má kalorickú hodnotu 7 kalórií na jeden gram. Jeden poldecák vodky v sebe ukrýva až 84 kalórií! Pre tých, ktorí sa snažia zredukovať svoju hmotnosť je tento fakt nepotešujúci. Okrem vysokého kalorického obsahu má alkohol schopnosť spomaľovať metabolizmus narušením Krebsovho cyklu. Vzhľadom na to, že tento cyklus nepracuje správne, tuky sa nemôžu deliť. Telo je v tomto prípade zaťažené tráviť a metabolizovať alkohol a na spaľovanie tukov nemá priestor. 

Dehydratácia

Je vedecky dokázané, že alkohol znižuje syntézu bielkovín až o 20% a robí to z dvoch hlavných dôvodov:

1.dehydruje svalové bunky (isto viete, že hydratované svalové bunky vytvárajú lepšie anabolické prostredie). Keďže je znížená schopnosť zadržiavania vody bunkami, je to ťažší stav budovania svalovej hmoty.

2. blokuje vstrebávanie mnohých dôležitých živín, ktoré sú podstatné pre správnu kontrakciu svalstva, jeho regeneráciu a rast svalstva. Obmedzuje vstrebávanie vápnika, fosforu, horčíka, železa a draslíka.

Znižuje hladinu testosterónu, zvyšuje estrogén

Existuje viacero vedeckých štúdií, ktoré sa zameriavajú na hladiny testosterónu a estrogénu pred a po konzumácii alkoholu. Alkohol znižuje IGF-1 až o 42 %! To je obrovský úbytok. Tu však platí, že degradáciu hormónov zapríčiňuje najmä požívanie veľkého množstva alkoholu. Pri dávke 2 – 3 pivá denne je tento pokles zanedbateľný. Pokles hladín testosterónu je ovplyvnený viacerými aspektmi. Vplyv na to má druh alkoholu a pohlavie. 

Pivo napríklad obsahuje dve chemické látky, ktoré môžu zvyšovať hladiny estrogénu, čím znižujú hladinu testosterónu a to: 

  • fytoestrogén,
  • prolaktín.

Víno a bourbon tiež obsahujú fytoestrogény (chemické látky obsiahnuté v mnohých rastlinách). Tieto látky môžu zvyšovať prirodzené hladiny mužského estrogénu. 

Množstvo kalórií z piva spôsobuje priberanie tuku a ten má nepeknú tendenciu produkovať ešte viac estrogénu. 

To ale nie je všetko!

Alkohol predstavuje toxín a je už roky známe, že vo vysokých dávkach znižuje funkciu testosterónu, počet spermií, plodnosť, v ojedinelých prípadoch môže poškodiť semenníky. 

U žien je konzumácia alkoholu spojená s opačným problémom. Pri jeho nadmernom konzumovaní stúpa hladina testosterónu, niekedy to dokonca vedie k strate ženských pohlavných znakov. 

pastedGraphic_1.png

Koľko alkoholu by sme teda mali konzumovať?

A teraz dobrá správa. Mierna konzumácia alkoholu je pre vás v poriadku. V štúdii o miernej konzumácii alkoholu vedci zistili, že pitie ekvivalentu 2 – 3 pív denne vyústila do veľmi mierneho zníženia hladiny testosterónu (u mužov). A ešte je tu ďalšia dobrá správa. V rovnakej štúdii bolo preukázané, že rovnaký ekvivalent zvyšuje hladiny DHEA-S (dehydroepiandrosterón sulfát), čo vedie k ochrannému účinku na vaše srdce. Aj keď je dávka 2 – 3 pivá denne v poriadku, odporúčame toto množstvo konzumovať v týždennom intervale. Je lepšie vypiť 2 pivá denne, ako nárazovo dávku vyššiu ako päť.