07.02.2019

FITNESS NÁRAMKY, ÁNO ČI NIE?

Zdá sa, že sú úplne všade a má ich absolútne každý. S každým ďalším dňom je na svete nový fitness tracker, ktorý sľubuje, že to práve on bude ten, kto vás donúti postaviť sa z gauča, viac sa hýbať či dokonca zdravšie žiť.

 

Fitness trackeractivity monitor alebo fitness band, hovoríme o malom, celkom dobre vyzerajúcom inteligentnom zariadení, ktorédokáže sledovať fyzickú aktivitu používateľa počas celého dňa aj noci, namerané hodnoty zaznamenávať a ďalej vyhodnocovať, no a vašou úlohou je údaje sledovať, detekovať chyby a pracovať na ich odstránení.

 

Znie to síce trošku komplikovane, no cieľom je zabezpečiť neustálu prítomnosť osobného kondičného trénera. Hlavná myšlienka je velice fajn, nie? Otázka je, čo všetko to v skutočnosti dokáže? Ako veľmi sa dá na údaje spoľahnúť? A vôbec, potrebujete to? 

 

Funkcie a ich presnosť

Základnú plejádu funkcií pokrývajú všetky na trhu dostupné zariadenia, sú schopné vyhodnocovaťpočet prejdených krokov vzdialenosť, množstvo spálených kalórií, trvaniea intenzitu aktivity či dokonca srdcový tep. Pokročilejšie (čítaj drahšie) monitory ponúkajú oveľa viac, mnohé z nich dokážu sledovať spánok, majú v sebe zabudovaný výškomer,GPS, nahrádzajú mobilný telefón alebo prehrávač hudby (prípadne občas chcú merať aj to, čo sa v skutočnosti tak ľahko merať nedá).

pastedGraphic.png

 

Čas

Čas a stopky - jednoduché, pomerne očakávané, no veľmi užitočné funkcie. Niektoré zariadenia dokážu vyhodnocovať celkovú dennú aktivitu používateľa, poskytujú časové údaje o dĺžke tréningu, počte hodín strávených aktívne alebo naopak, v kľude. Za zmienku určite stojí aj automatická notifikácia v prípade, že sa dlhšiu dobu nehýbete.

 

Počet krokov

Pravdepodobne každé zariadenie, ktoré sa vám dostane do rúk, bude podporovať splnenie denného cieľa, najčastejšie prejsť zázračných 10 000 krokov. Aké magické číslo, nie?

pastedGraphic_1.png

 

Celé „haló” okolo tejto vysnenej méty vzniklo počas olympiády v Tokiu v roku 1964, kedy sa na verejnosti prepieral celkový stav fyzickej kondície ľudskej populácie. Krátko potom prišlo na trh prvé komerčné počítadlo krokov, tzv. manpo-kei.

 

Manpo-kei predstavuje úplne bežný krokomer, no jeho názov v preklade znamená spomínaných 10 000 krokov, takže nie, žiadna vedecky stanovená cifra, žiadny zdravotný limit (kúzlo je definitívne fuč).

 

Chápem, vidina naplnenia určitého cieľa môže slúžiť ako významný motivačný nástroj, vo všeobecnosti sa však skôr prikláňam k názoru, že akákoľvek aktivita nad rámec presunu z domu k autu a z auta do práce, bude za každých okolností prínosná.

 

O čosi zaujímavejšie sú aplikácie pre konkrétny typ monitora, tie umožňujú súťažiť v počte prejdených krokov či kilometrov v rámci celej komunity.

 

Čo sa presnosti týka, krokomer funguje vďaka zabudovanému akcelometru, je teda možné, že pri istom pohybe vám prihodí niekoľko krokov naviac alebo naopak, niektoré z nich nezapočíta. V konečnom dôsledku tých pár krokov nemá žiadny reálny význam, a tak je presnosť krokomera úplne postačujúca.

 

Tepová frekvencia

Tepová frekvencia je dôležitý ukazovateľ celkového stavu organizmu a predstavuje jeden z najdôležitejších parametrov pre stanovenie tréningových zón, a tým pre optimálne riadenie športového tréningu.

pastedGraphic_2.png

Pri jej meraní prostredníctvom fitness náramku musíme však počítať s tým, že výsledky nebudú nikdy tak presné, ako pri použití špeciálnych zariadení s hrudným pásom, to je proste daň za komfort. Na dôveryhodnosť záznamu bude vplývať aj celková cena a kvalita zariadenia, je teda potrebné, dávať si bacha na ultracheap varianty.

 

Spánok

Dostatočne dlhý a kvalitný spánok je základná podmienka správnej potréningovej regenerácie. Fitness tracker tvrdí, že vám ráno vypľuje dokonalý graf s presnou dĺžkou, stupňami a vôbec celkovou kvalitou spánku. V súčasnosti dokonca existujú typy, ktoré vás upozornia, že je čas ísť spať, prípade vás ráno zobudia diskrétnym budíkom. Znie to proste dokonale.

pastedGraphic_3.png

 

Ale bohužiaľ, nie sme v spánkovom laboratóriu, takže sa nekoná žiadne meranie EKG, EEG, EMG, pulzu, nasýtenia krvi kyslíkom, sledovanie polohy tela v spánku či monitorovanie pohybov hrudníka a brucha. Proste máte na ruke obyčajný gumový náramok, ktorý je schopný rozpoznať ako veľmi so sebou v posteli hádžete, a na základe toho vypočítať ďalšie údaje. Väčšine ľudí to stačí, no presné to rozhodne nie je.

 

Spálené kalórie

Táto funkcia nie je nič iné, iba výpočet vzorca - počet krokov + tepová frekvencia + výška + váha = odhad vydanej energie.

 

Čo sa presnosti množstva vydanej energie týka, tú zaručí iba kalorimeter, čo je stroj, ktorý vyzerá tak trochu ako plynová maska z druhej svetovej, z nej vedie odpadová trubka do veľkej krabice, ktorá analyzuje pomer kyslíka a oxidu uhličitého v nádychovom a výdychovom vzduchu.

 

Fitness náramok zväčša nevyzerá ako kalorimeter, a tak ani náhodou nedokáže presne zmerať spálené kalórie.

 

pastedGraphic_4.png

Vo svete dokonca existujú modely, ktoré hlásia, že dokážu analyzovať celkové zloženie ľudského tela, teda množstvo svalovej hmoty, tuku, vody, minerálov a podobne. Problém je, že drvivá väčšina bežne používaných metód je založená na impedancii, teda merania odporu, ktorý vydáva tkanivo, ktorým prebieha slabý elektrický prúd. Kalibrované prístroje v laboratóriách používajú presne umiestnené elektródy a špecifickú polohu tela. Takže, kardinálna otázka, môže niečo takéto zmerať plastový krúžok ubmotaný okolo vášho zápästia? Ani náhodou.

 

Fitness náramok, tak teda?

Niet žiadnych pochýb o tom, že nečinnosť vedie k sérii fyzických a psychických problémov, zahrňujúc orem iného obezitu, rôzne vážne či menej vážne ochorenia alebo nízku produktivitu vo všetkých oblastiach života. Naopak, konštantne vykonávaná športová aktivita môže mnoho z uvedeného zvrátiť, dokonca mu predchádzať.

pastedGraphic_5.png

 

V ideálnom prípade je cieľom fitness tracker zásobiť používateľa množstvom údajov ohľadom vlastného tela, naučiť ho pravidelnému pohybu, formovať zdravšie stravovacie návyky, prinútiť ho viac a kvalitnejšie spať atď atď atď. Zoznam toho, čo by mal, je skutočne veľmi rozsiahly.

 

Avšak, úprimne, čo naozaj dokáže? Uznávam, na krátku dobu motivuje, vytvorí zdravé návyky, dokonca poskytne aj zopár prekvapivých informácie o ľudskom tele. A to je asi tak všetko.

 

pastedGraphic_6.png

Čo sa týka začiatočníkov, fitness tracker môže byť skvelé (i keď hrubé) vodítko na ceste za zdravším ja, získate informácie, motiváciu, môžte dokonca mapovať svoj progres. Rovnako aj špecializovanejšie zariadenia, tie sú vhodné pre ľudí s konkrétnymi tréningovými cieľmi, ako napríklad odbehnutie istého počtu kilometrov a podobne. Akonáhle sa však ponoríte o čosi viac do zdravého životného štýlu, namerané (a veľmi nepresné) údaje vám proste prestanú stačiť.