08.02.2019

NA VIANOCE NECHCEM PRIBRAŤ. DÁ SA TO?

Baaaam – Vianoce sú tu po roku zas a pre bežný ľud to znamená zásadnú vec – rodinu, rozprávky, darčeky, vnútrobrušný tuk.

Či už je to deň vďakyvzdania, Štedrý deň, Tretí sviatok vianočný, Chanuka, Silvester alebo akýkoľvek iný sviatok, na ktorom participujete, isté je, že v túto časť roka na nás z každej strany číha dobré jedlo a my mu zväčša podľahneme.

Jedno sústo. Ďalšie. A ďalšie. Druhý tanier. Ešte rezeň. Dezert predsa! Linecké koliesko a punčový rez. Eh - vnútrobrušný tuk.

Dúfam, že sa chápeme - totiž vyššie som demonštrovala priebeh nadchádzajúcich dní v drvivej väčšine domácností, a tak sa mi natíska otázka - dá sa tomuto nechcenému výsledku vôbec vyhnúť?

 

Základ nepustí

Pre predstavu – 1kg telesného tuku obsahuje približne 7000 kalórií, čo v praxi znamená, že na to, aby ste pribrali jedno kilo tuku potrebujete skonzumovať o zhruba 7000 kalórií viac než sú vaše udržiavacie makrá (t.j. množstvo kalórií, pri ktorých nechudnete ani nepriberáte – váhu udržiavate).

Na to, aby si priemerný 80-kilový pravidelne športujúci muž svoju váhu udržiaval, potrebuje prijať cca 2800 kalórií a pribrať kilo tuku? 28000 + 7000 = 10 000kcal! Dokonca aj vtedy, ak by toto množstvo skonzumoval, prípadne ho ešte o čosi presiahol – priberie zanedbateľné množstvo.

Takže, čo mi to ona vlastne hovorí? Môžem jesť koľko chcem? Termodynamika neexistuje? Cez Vianoce sa moje telo dostáva do magickej stratosféry s názvom kalórienatýždeňzmizli? Jem a nepriberiem? Čože? Nepriberiem?!

pastedGraphic.png

1. Priberieš, ale...

...nie je to tuk. Čisto teoreticky predpokladajme, že si to včera teda pekne dosr... pokašľal. Jedol si naozaj veľa - snídal vianočku s kakavkom, zajedal ju rezňom, namáčal linecké kolieska v arašidovom masle (hmm, neviem či poslednú kombináciu nepasujem za favorita týchto sviatkov)...ďalší priebeh si doplňte už podľa vlastného gusta. Každopádne - dnes si sa odhodlane postavil na váhu a zalial ťa studený pot - fúha, 4 kilá? 4 kilá tuku? To si fakt nečakal.

Ja viem - bola som tam tiež - pocity, ktoré ti víria hlavou po epickom cheat day-i sú u všetkých zväčša totožné - si nemožná ľudská (a navyše tučná!) troska  - zlyhal si, pribral a nasledujúce dva mesiaci budeš musieť makať ako blázon, aby si sa ako-tak dostal do pôvodnej formy. Nie tak? Hlavne pokoj - nezlyhal, nepribral, nebudeš, za tým desivým číslom z dnešho rána sa totiž skrýva kombinácia: 

- dočasné zdržiavanie vody v dôsledku konzumácie vyššieho množstva sacharidov a sodíka než zvyčajne,

- dočasne doplnené glykogénové zásoby v dôsledku konzumácie vyššieho množstva sacharidov než zvyčajne,

- dočasné nestrávené jedlo v žalúdku v dôsledku konzumácie väčšieho množstva potravín než zvyčajne.

Schválne som to podčiarkla - všetko sú to dočasné formy prírastku hmotnosti, ktoré vám veľmi ľahko pridajú 3-5kg k aktuálnej hmotnosti, ale klídek – vráťte sa späť k svojej zaužívanej rutine a váha sa opadne v priebehu niekoľkých dní.

 

2. Priberieš, ale...

...jeden deň na to proste nestačí. V skutočnosti, ani keby ste na Štedrý deň skonzumovali o 1000 kcal viac, na Tretí sviatok vianočný o ďalších 1000kalórií nadmieru a Chanuku či Silvester strávili opäť v tesnom objatí s jedlom -  v rozpätí jedného mesiaca nepriberiete viac ako pár zanedbateľných gramov. Z technického hľadiska dokonca ešte menej, kvoli takým faktorom ako je NEAT (mimovoľne zvýšená pohybová činnosť)  a TEF (termický efekt potravy).

Okej, takže vám tvrdím, že štyri dni nadmernej konzumácie jedla nespôsobia extrémny nárast hmotnosti? Žiadny tuk a dopnuté nohavice? Oh, znie to pekne, ale prečo má teda drvivá väčšina populácie v janárari problém tie nohavice vôbec natiahnuť dopolky stehien?

V krátkosti -  sú to týždne a mesiace, počas ktorých konzumujeme viac. Prečo? Nuž, počnúc tým, že je koniec roka,  čo značí stres a veľa práce, pokračujeme poveternostnými podmienkami -  všade je zima a my trávime menej času von až po spôsob nášho zmýšlania, aneb staré známe - už sa mi neoplatí začínať,  sa plynulými krokmi dostávame k váhovému prírastku.

Oj, prípadne ma napadol ešte jeden skvost zabíjajúci akýkoľvek pokrok – predpokladajme, že Śtedrý deň strávite s hlavou zaborenou v mise šalátu – rozumiete, jeden deň (čo je nič), no vo vás to vyvolá pocit absolútneho zlyhania, a tak začnete až po novom roku, najlepšie niekde v polke januára, pretože vánoční cukroví treba dojesť. Chápete, nie? Jeden bezvýznamný deň sa stáva významnými týdňami a mesiacmi - toto je skutočný dôvod nedopnutých gatí!

pastedGraphic_1.png

Bojový vianočný plán....any ideas?

Jedno viem iste, sú Vianoce, a tak pravdepodobne nebude zrovna najlepší nápad držať diétu, vyhýbať sa lineckým kolieskam a oškrabávať strúhanku z filé - teda za predpokladu, že si chcete zničiť dovolenku, byť nevrlý a frustrovaný - veselo do toho! Ale pre ostatných - priebeh a váhový prírastok máte plne pod kontrolou, je teda na vás ako sa budete v januári cítiť a čo sa stane s gombíkom na gatiach. Nech sa už rozhodnete započasť epický prasečák 24-tého a skončiť niekde v okolí Troch kráľov (tento bod by ste si však mohli odpustiť), navýšiť makrá alebo proste vypnúť na pár dní kalorické tabuľky - rátajte s tým, že budete konzumovať viac než je váš bežný štandard, čo následne povedie  k dočasne vyššej váhe - a vy s tým buďte okej, lebo - ono to je oukej. Toto je ten čas, kedy máte odpočívať, užiť si rodinu, pozerať rozprávky a jesť nejaké výtečne dobré jedlo – no, po dvoch-troch dňoch sa máte vrátiť späť do svojej rutiny. A verte mi, na váš pokrok to nebude mať žiadny negatívny dopad, pretože dôležité je to, čo robíte zvyšných 360 dní!