08.02.2019

STRES A KULTURISTIKA

Stres je v dnešnej dobe jedna z najdiskutovanejších tém a mnohí ľudia, ale i odborníci mu pripisujú veľké množstvo negatívnych dopadov na zdravie, výkonnosť a celkovú pohodu človeka. V dnešnom článku si o strese povieme viac, či je dobré proti nemu bojovať a či jeho dopady ovplyvňujú nárast svalov.

Čo je stres?

Stres je reakciou ľudského tela na akýkoľvek nadmerný a neprirodzený podnet. Podnetom, ktorý stres vyvoláva môže byť čokoľvek, čo odkloní organizmus od rovnovážneho stavu. Tento moment, ktorý sa tiež nazýva stresová reakcia vyvolá v tele pohotovostný stav, ktorý následne spúšťa vyrovnávacie procesy.

Stres má dve základné zložky:

  1. Stresory (podnety, ktoré stres vyvolávajú – sociálne prostredie a interakcie, smrť blízkeho, narodenie dieťaťa, hlad, nadmerná fyzická záťaž, nedostatok spánku, nadmerné pitie alkoholu a kávy, prepracovanosť, pesimizmus, teplo),
  2. Stresová reakcia (odpoveď na stresory). V organizme vyvoláva množstvo pochodov (aktivácia mozgu, nervového systému, zvýšenie telesnej teploty, prekrvenie končatín, zvýšenie hladiny kortizolu).

Fázy stresu:

  1. Poplachová (varovná) fáza – nervozita z niečoho, napríklad pred skúškou alebo súťažným športovým výkonom. Tu sa organizmus mobilizuje, vylučuje adrenalín, zvyšuje sa krvný tlak, srdcový tep a zrýchľuje sa dýchanie.
  2. Rezistentná (odolávacia) fáza – v tejto fáze sa telo snaží s danou situáciou vyrovnať, adaptuje sa na ňu alebo bojuje proti nej.
  3. Fáza vyčerpania – telo podlieha stresu. Nastupuje únava, apatia, v ojedinelých prípadoch hystéria, panika a hnev alebo plač. V tejto fáze sa môže objaviť pokles funkcie imunitného systému, čo môže viesť k chorobám organizmu.

Pre ľudský organizmus je najrizikovejšie dlhé zotrvávanie v druhej fáze. Môže privolať choroby zo stresu (vznik žalúdočných vredov, vysoký krvný tlak, výskyt kardiovaskulárnych ochorení). 

Nadmerný stres, ktorý pretrváva dlhodobo, ohrozuje telesné aj psychické zdravie človeka, môže ho poškodiť a dokonca spôsobiť až smrť v dôsledku nadmernej záťaže a vyčerpania organizmu.

Naopak stres, ktorý je krátkodobý, škodlivý nie je a nie je nutné proti nemu bojovať. Práve naopak, pomáha nám prekonávať rôzne situácia alebo zvyšovať náš výkon (telesný alebo intelektuálny). 

pastedGraphic.png

Stres a kulturistika

Tak ako sme písali vyššie, dlhodobý, opakujúci stres je veľkou hrozbou pre zdravie, rovnako tak sa negatívne podpisuje pod našu výkonnosť. Chronický stres môže vyvolať hormonálnu nerovnováhu nášho tela. Môže sa znížiť hladina našich anabolických hormónov ako je testosterón a zvýši sa hladina katabolických hormónov ako je kortizol. Nadbytok kortizolu predstavuje nezdravú rovnováhu vnútorného prostredia, ktorá zapríčiňuje pokles energie a rozpad svalovej hmoty. 

Čo je kortizol?

Kortizol je hormón uvoľnený z nadobličiek v reakcii na duševný a fyzický stres. Jeho primárne funkcie sú antistresové a protizápalové, čo spôsobuje, že telo potláča imunitnú odpoveď a prestane reagovať na problém alebo bolesť. Vzhľadom na kortizónové imunoregulačné vlastnosti sa farmaceutické kortizolové deriváty ako prednizón používajú na liečbu silných alergických reakcií, artritídy a iných zápalových stavov. 

Z krátkodobého hľadiska sa zvyšovanie kortizolu spája so znižovaním syntézy bielkovín. Dôvodom toho je, že jedným z krokov kortizolu je poskytnúť náhradné palivo, keď nie je v tele dostatok glukózy. K tomu dochádza počas hladovania, diéty, ale aj počas intenzívneho cvičenia. 

Ak chcete zachovať svalovú hmotu a zabrániť strate svalovej a nárastu tukovej hmoty, musíte pri riešení stresovej situácie prijať vhodné opatrenia. Rozhodne situácie nadmerného stresu neriešte prejedaním sa. Bojujte proti stresu pravidelným pohybom, spoločnosťou príjemných ľudí, prechádzkami, jogou, alebo našimi piatimi tipmi. 

pastedGraphic_1.png

 

TIP č. 1: Sex

Sex sa podieľa na vylučovaní hormónu oxitocínu. Vedci z univerzity v Arizone zistili, že po sexe má človek lepšiu náladu a je odolnejší pred stresom. 

TIP č. 2: Pohyb

Ak chcete bojovať proti stresu hýbte sa. Teraz ale nemáme na mysli intenzívny silový tréning. Ak sa chcete zbaviť stresu, vyskúšajte pokojnú prechádzku alebo jazdu na bicykli. Nepotrebujete sa totálne zničiť, aby ste sa cítili lepšie. 

 

TIP č. 3: Meditácia

Človek je najčastejšie v strese, pretože nestíha. Nájdite si každý deň pár minút pre seba, ľahnite si a nemyslite na nič. Na internete existuje obrovské množstvo meditačných techník, ktoré vám zaručene pomôžu. 

TIP č. 4: Pomocníci z prírody

Existujú bylinky, ktoré vám môžu pomôcť zvládať stres veľmi efektívne. Môžete si vybrať z nasledovných: ľubovník bodkovaný, valeriána, materina dúška, medovka alebo harmanček. 

TIP č. 5: Naučte sa oddychovať

Položíme vám otázku, čo človek v živote musí? Predpokladáme, že mnohí z vás odpovedali, že zomrieť. Omyl. V živote nemusíme nič. O všetkom rozhodujeme sami. Naučte sa žiť sám pre seba a buďte trochu lakomejší, ak ide o ľudí, ktorí od vás niečo vyžadujú. Nič nie je tak vážne, aby to nemohlo počkať. Pravidelne oddychujte a na oddych si vyberajte príjemné miesta s príjemnými ľuďmi.